Grattis!

Grattis på namnsdagen till min älskade son! :)

Mansnamnet Benjamin är ett hebreiskt namn som betyder "lyckans son".
Benjamin var i hebreisk mytologi Jakobs son och Josefs yngste bror.
Benjamins bröder for till Egypten för att skaffa föda när Josef fick makten där.
Benjamin, som fick stanna hemma, sökte hämnas sina bröder, men Josef lyckades förmå bröderna att sända bud efter sin bror i sin iver att beskydda honom.
Namnet var tidigare mycket ovanligt, men populariteten har ökat mångfallt under 1980- och 1990-talet.
I äldre generationer finns det bara några hundra som heter Benjamin.
31 december 2005 fanns det totalt 7 038 personer i Sverige med namnet, varav 4 098 med det som tilltalsnamn.
År 2003 fick 473 pojkar namnet, varav 312 fick det som tilltalsnamn.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Grattis på namnsdagen! :-)

2008-12-28 @ 15:02:51
URL: http://hannaagerberg.blogg.se/
Postat av: Mamma Melissa

Gratulerar på namnsdagen, lilla Benjamin!



För övrigt ett väldigt vackert namn, Benjamin ingår i vår pojknamnslista...



Tack för att du är modig och vågar läsa om det som har hänt oss. Och även om just den delen av inläggen (som har med förlossningen att göra) är riktigt tunga och svåra... ja, när jag läser dem kan jag också gråta... känns så overkligt men samtidigt nära...



men det finns andra typer av inlägg också -i mappen "Flickornas pappa" ligger mycket skojsigt... vill ju inte att du skall vara ledsen hela tiden;.)



Inne hos mig skall man både kunna få skratta och gråta. För sådan är sorgen. Upp och ned. Hela tiden.



Tack så hemskt mycket för din kommentar! Blir så svårt att tacka för din modighet om jag inte vet att du har varit där;.)

2008-12-28 @ 15:21:07
URL: http://mammamelissa.blogg.se/
Postat av: Linda & Milton

GRATTIS PÅ NAMNSDAGEN GULLUNGE! :D

2008-12-28 @ 22:04:11
URL: http://miltonsvardag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0